UGAL

În fiecare an, pe data de 29 ianuarie este sărbătorită Ziua Internațională a Automobilului. Istoria automobilului este foarte bogată și datează din secolul al XV-lea, când Leonardo da Vinci creează primele proiecte și modele pentru vehiculele de transport. De-a lungul istoriei, au fost create diferite tipuri de vehicule acționate de motoare cu abur, electrice și pe benzină, în diverse stiluri și variante constructive. Primul moment important din istoria automobilelor îl reprezintă crearea, în anul 1769, a vehiculului rutier autopropulsat, cu motor cu abur, construit de inginerul militar francez Nicolas-Joseph Cugnot, care putea transporta la bord patru persoane și era folosit de armata franceză.

Între anii 1832-1839, inventatorul scoțian Robert Anderson a lansat primul prototip de vehicul electric acționat de baterii nereîncărcabile, fiind considerat unul din inițiatorii automobilului electric.

În anul 1885, inginerul german Karl Benz (născut Karl Friedrich Michael Vaillant) a construit primul automobil alimentat de un motor cu ardere internă. Caracteristicile majore ale vehiculului cu două locuri au fost motorul compact cu un singur cilindru în patru timpi, care putea dezvolta o putere de 0,75 CP (0,55 kW), instalat orizontal în spate, cadrul tubular din oțel, diferențialul și cele trei roți cu spițe. Automobilul putea atinge amețitoarea viteză, la vremea aceea, de 16 km/h. De asemenea, vehiculul a inclus o admisie automată, o supapă de evacuare controlată, aprinderea cu bujie și răcirea prin evaporare a apei. În anul 1886, Karl Benz a solicitat brevetarea vehiculul său, iar brevetul DRP 37435 este considerat a fi certificatul de naștere al automobilului modern. Începând cu anul 2011, actul a fost inclus în patrimoniul UNESCO.

În paralel cu Karl Benz, inventatorii germani Gottlieb Daimler și Wilhelm Maybach dezvoltă primul automobil pe patru roți, cu motor în patru timpi. Lucrând independent unul de celălalt, fondatorii companiei cunoscute astăzi sub denumirea de Daimler AG, cu automobilele de succes marca Mercedes-Benz, au pus bazele tuturor autoturismelor, vehiculelor comerciale și de transport în comun.

Primul român care s-a evidențiat în tumultoasa istorie a automobilului modern a fost inginerul Dumitru Văsescu care, pe când era student la École Centrale din Paris, a construit în anul 1880, cu resurse proprii, un automobil acționat cu motor cu aburi, cu manetă de direcție și două sisteme de frânare. La sfârșitul secolului al XIX-lea, firma Gardner-Serpollet, după principiile constructive ale inginerului Dumitru Văsescu, a fabricat o serie de autocamioane cu aburi pentru transportul de marfă.

Primul vehicul construit în România a fost un microcar, proiectat de inginerul Radu Manicatide și construit la Brașov începând cu anul 1945, în uzina IAR. Tot la IAR au fost realizate 3 automobile dotate cu motoare cu 4 pistoane, capabile sa atingă viteza de 125 km/h. Motorul IAR 002 a fost realizat special pentru aceste automobile de inginerul Radu-Emil Mărdărescu, fiind construit și într-o variantă sport, pentru competiții. În anul 1958 a fost inaugurată la Câmpulung Muscel prima uzină de automobile, Uzina Mecanică Muscel, unde se construiau vehiculele IMS 58A, IMS 59, M461 și modelele ARO-240 și ARO-10. Astfel, primele vehicule românești au fost construite începând cu anul 1953, iar primele automobile începând cu 1958.

În prezent, cea mai cunoscută marcă românească de automobile este Dacia, care a început să fie construită la Pitești din anul 1968. Actuala companie Dacia România este cel mai mare producător român de automobile și a contribuit la dezvoltarea celei mai mari industrii din România în domeniul ingineriei autovehiculelor. Din nevoia de ingineri proiectanți, ingineri tehnologi și ingineri de proces, specializați în domeniul Ingineriei Autovehiculelor, Universitatea „Dunărea de Jos”, Facultatea de Inginerie, prin Departamentul Sisteme Termice și Autovehicule Rutiere (STAR) a inclus în oferta educațională, din anul 2011, programul de studii Autovehicule Rutiere, pentru a răspunde cererii pieței muncii din acest domeniu. Programul oferă competențe, abilități și deprinderi specifice de proiectare, design, fabricație, modelare și simulare, cât și informații noi și actualizate privind comportarea autovehiculelor în diverse situații de exploatare, noile tipuri și construcții de autovehicule, specifice experților care activează în industrie și în servicii. Prin misiunea asumată a programului de studii se asigură formarea inginerilor atât în proiectarea componentelor și a structurilor ce compun autovehiculele rutiere, cât și în exploatarea corectă, nepoluantă și prietenoasă cu mediul, în vederea asigurării unei dezvoltări durabile a domeniului auto.

Proiectarea, construcția și fabricarea automobilelor a reprezentat și reprezintă o continuă provocare. Calea vizionară și invențiile de pionierat ale remarcabililor Karl Benz și Gottlieb Daimler au condus către o dimensiune revoluționară a mobilității, bazată pe siguranță, confort, eficiență și funcționalitate, și au deschis noi perspective de dezvoltare și evoluție în conducerea autonomă, vehiculelor conectate inteligent și mobilității electrice.

Facebook Twitter LinkedIn Vkontakte Email