UGAL

Navaliști de ieri, de azi și de mâine au discutat despre evoluția comerțului maritim și a construcțiilor de nave în perioada 2020-2050, în condițiile impuse de Coronavirus, schimbări climatice și trecerea la un transport maritim inteligent prin digitalizare. Evenimentul a fost organizat de CCN (Colocviile Constructorilor de Nave), ANCONAV (Asociația Constructorilor de Nave din România), în parteneriat cu Facultatea de Arhitectură Navală a Universității „Dunărea de Jos” din Galați și Asociația Arhitecților Navaliști, cu ocazia împlinirii a 74 de ani de învățământ superior la Galați.

Colocviul a avut loc în sala D01 a Facultății de Inginerie iar organizatorii au dorit să transmită un mesaj pozitiv atât pentru constructorii de nave, cât și pentru domeniul de shipping.

La întâlnire au participat: Gabriel-Aurelian Panaitescu - Prefectul Județului Galați, Costel Fotea - Președintele CJ Galați, Ionuț Pucheanu - Primarul municipiului Galați, reprezentanți ai conducerii Universității „Dunărea de Jos” din Galați și alte personalități în calitate de foști absolvenți ai Facultății de Arhitectură Navală.

Ideea generală a vorbitorilor a fost că perioada de criză în care se află domeniul, cauzată de pandemie și prelungită de războiul din Ucraina, va putea fi depășită cel mai târziu din 2025, prin mai multe scenarii pe care specialiștii le-au luat deja în calcul. Astfel, dr. ing. Jean Sever Popovici, coordonatorul Colocviilor Constructorilor de Nave a adus în discuție predicțiile lui Martin Stopford, conform căruia există mai multe variante de revenire din criză: scenarii ale evoluției comerțului maritim, scenarii care vizează necesarul de nave noi și scenarii tehnologice pentru construirea de nave cu zero emisii de carbon;

“Construcțiile navale se află într-un moment de cotitură istorică. Va urma o perioadă în care industria maritimă trebuie să-și restructureze radical flota și să găsească soluții pentru sisteme de propulsive cu emisii zero carbon, ceea ce înseamnă propulsie hybrid, propulsie nucleară sau folosirea energiei regenerabile (panouri solare, vânt) ori a bio-combustibilului. Practic, vom asista la modificari majore ale proiectelor de nave, iar voi, viitorii arhitecți navaliști trebuie să fiți pregătiți pentru asta”, le-a spus Jean Sever Popovici, coordonatorul Colocviilor Constructorilor de Nave, studenților prezenți.

La dezbatere au mai luat cuvântul foste cadre didactice, absolvenți, dar și masteranzi care lucrează deja în străinătate. În plus, Facultatea de Artitectură Navală a prezentat, prin vocea conf. dr. Sorina Păcuraru, marile proiecte pe care Centrul de Cercetare în Arhitectură Navală le are în prezent, printre care se numără realizarea unei ambarcațiuni autonome pentru colectarea deșeurilor de la suprafața apei și a unui vas propulsat electric. La final, s-a ținut un moment de reculegere în memoria profesorilor și colegilor navaliști trecuți la cele veșnice.

Facebook Twitter LinkedIn Vkontakte Email